Podzim 2021. Po osmi měsících v obytné dodávce se vracíme domů do Česka. Poslední zastávkou před návratem do nenomádského života jsou Jeseníky. Setkáváme se tady s kamarádem Čendou a jeho rodinou, který si na výpravu do hor vypůjčil obytné auto. Čenda má tři děti.
Na parkovišti pod Lesním barem u obce Horní Lipová (souřadnice 50.2251181N, 17.0782908E) vedle nás zastavuje bílá alkovna. Jdeme samozřejmě okouknout domov na kolech našich přátel. Po týdnech života ve vestavbě nás vnitřní prostor poněkud zaskočí, řečeno diplomaticky.
TIP Hledáte inspiraci na víkendy obytňákem? Mrkněte na náš tip ze zmíněných Lázní Jeseník.
Interiér alkovny. Vzadu je vidět velká postel a kuchyňský kout je bohatě dimenzovaný (foto: Hykro)
Jaký je první dojem v alkovně, když máte vestavbu?
Když procházíte kolem kuchyňského koutu, nemusíte se složitě s kuchařem vyhýbat (v naší dodávce je prostor kolem kuchyňské linky nejužším místem v autě a dva dospělí se tam kolem sebe doslova pasírují). V přední části je 5 míst k sezení. Tradiční otočné kapitánské sedačky doplňuje lavice a malý bobek u vstupních dveří do nástavby.
Děti samozřejmě okupují spaní nahoře v alkovně. Je to nejlepší místo, odkud mají dokonalý přehled o dění na palubě a zároveň je to jejich “bunkr”. Na zadním nosiči jsou zavěšená kola a v zadní části se skrývá vskutku velkorysá garáž. Kdo někdy cestoval s dětmi dobře ví, kolik věcí dětská část posádky generuje. Úložných prostor vlastně není nikdy dost.
Carado A 132 s garáží. Dostatek úložných prostor je důležitý pro početnější rodiny (foto: Hykro)
Ústup ze slávy
Ještě na přelomu 80. a 90. let minulého století alkovny mezi obytným auty dominovaly. Jenže pak objevila polointegrovaná auta a jeden zlepšovák, který alkovny vytlačil na okraj dění.
“Největší nástup polointegrovaných automobilů přišel, když německý výrobce Bürstner do těchto modelů jako první umístil přední spouštěcí lůžko, používané do té doby jen ve velkých integrovaných vozech. O pár let později už podobně řešená auta měli v nabídce všichni velcí výrobci,” vysvětluje Jan Bordovský ze specializovaného serveru CamperLIFE.cz.
“Díky spouštěcímu lůžku se najednou polointegrovaná auta stala dostatečně prostornými i pro čtyřčlenné rodiny, které dosud musely volit buď drahé integrované modely, nebo častěji alkovny, avšak se všemi jejich neduhy. Tedy s vyšší spotřebou a horšími jízdními vlastnostmi, které způsobuje především jejich výška,” dodal Bordovský.
Weinsberg CaraHome 600 DKG je vysoký 3,2 metru a uveze až šest pasažérů (foto: Hykro)
Dnes alkovny tvoří zhruba desetinu trhu s novými obytnými vozy. V inzerci mezi ojetinami je jich ale zastoupeno samozřejmě více.
Na co by si zájemce o tento typ obytného vozu měl dát pozor?
Především na doložnost, což je rozdíl mezi maximální hmotností a pohotovostní hmotností vozidla. Drtivá většina obytňáků má maximální hmotnost 3,5 tuny, což umožňuje za jejich volant usedat šoférům s obyčejným řidičákem na osobní auto (odborně s řidičský oprávněním skupiny B). Jenže čím větší vůz - a že alkovny bývají opravdu velké, a tudíž i těžké - tím menší prostor pro náklad včetně posádky na palubě. A vyjíždět pokaždé s tím, že je vůz přetížený a riskujete tak pokutu, to asi není ten správný základ pro příjemné karavanistické zážitky.
Alkovny mají různé uspořádání - zde místo otočných sedadel lavice proti sobě v Caradu A 464 (foto: Hykro)
Protože fyzika platí pro všechny a alkovny nesou velkou “bublinu” nad řidičskou kabinou, patří mezi nejžíznivější obytná auta. Obecně aerodynamický odpor roste s mocninou rychlost. Odpor vzduchu, který musí automobil při jízdě překonat, je ve stokilometrové rychlosti dvojnásobný oproti sedmdesátce. I když tady záleží na stylu jízdy, počítejte s tím, že vaše spotřeba paliva na sto kilometrů bude dvojciferná.
S fyzikou a aerodynamikou souvisí ještě jeden neduh alkoven. Pří řízení jsou z obytných aut nejcitlivější na boční vítr. Takže když si svištíte kolem Atlantiku a je větrno, rozhodně to poznáte nejen na volantu.
Alkovny jsou prostorné, ale je to vykoupeno horšími jízdními vlastnostmi
Proč si tedy pořídit alkovnu a pro koho se hodí?
Výhody
pojmou i početnější posádku (2+3 a výše)
nabízí nejvíce místa na palubě
mají mnoho úložných prostor
děti milují spaní v alkovně
Nevýhody
pozor na doložnost, pokud jde o vůz do 3,5 tuny
vyšší spotřeba paliva
horší jízdní vlastnosti
dražší trajekty (platí se i za výšku vozidla)
náchylná nástavba
výška přes 3 metry
TIP Váháte, zda si pořídit vestavbu, integrál či polointegrál nebo alkovnu? Podívejte se i na článek Obytné vestavby do dodávek , na článek Integrované obytné vozy a také na článek Polointegrované vozy, kde vždy najdete řadu užitečných a detailních informací, které vám při výběru obytného auta pomohou. Zajímavou altenativou ale může být i cenově dostupný střešní stan.
Vzadu nemusí být jen široké lůžko, některé modely mají palandy pro děti /zde je i rozložitelné lůžko uprostřed/ - Weinsberg CaraHome 600 DKG (foto: Hykro)
Autor spolu se svou ženou Anetou, malým synkem Adamem, dcerkou Anežkou a psem Bondem vyráží pravidelně na delší cesty světem v obytné dodávce. Na svých cestách spoléhají na pojištění Vansafe. Jejich zážitky a projekt Adamova velká cesta můžete sledovat na facebooku a na Instagramu.
Zajímají vás i další články o cestování a karavaningu? Pokračujte na náš blog. Nebo mrkněte rovnou i na článek o unikátním pojištění, které opravdu kryje rizika karavaningu.