Jarní večer. Za strmými štíty hor zapadlo slunce. Hladina Bohinjského jezera je klidná a do údolí se vkrádá noc. Sedíme před stanem na břehu. Zachumlaní do svetrů a bund pozorujeme hru prodlužujících se stínů na okolních úbočích, kterou střídá příchod noci. Je jasno, hvězdy nad slovinskými horami se rozzáří a chlad od horského jezera se do nás zakousne ještě víc.
Po očku pokujeme po velkém obytném autě nedaleko nás, kde si pár německých seniorů (vypadá to jako klišé, ale bylo to tak) nalévá červené víno, usazuje se do kapitánských sedaček a chystá se užít večer.
“Jednou chci jezdit něčím takovým,” říkal jsem si tehdy u méně známého sourozence Bledského jezera v kempu Zlatorog.
TIP Touláte se Slovinskem a láká vás také Bohinjské jezero? Kemp Zlatorog najdete zde.
Když jsme do tohoto “integráče” přesedli z dodávky, rozlehlost prostoru kolem šoféra a spolujezdce nás ohromila
Jaký je první dojem v integrálu, když máte vestavbu?
O pár let později jsme si integrované obytné auto půjčili. První dojem? Až opulentní prostor v přední části. Když do “integráče” přesednete z tradiční dodávky, rozlehlost prostoru kolem šoféra a spolujezdce je nečekaná. Je to jako byste přesedlali z říčního parníku na můstek velké kontejnerové lodi.
To samé pokračovalo i v zadní části auta. Kuchyňský kout? Velký. Koupelna? Víc než prostorná. Zadní spaní? Ještě větší letiště, než máte doma. Ostatně bylo to největší a nejdelší auto, jaké jsem zatím v životě řídil.
“Pro každou značku představují integrované vozy vrchol její nabídky, jak z pohledu designu, velikosti, výbavy, technologií nebo použitých materiálů. Zákazníci si mohou dopřát komfort a pohodlí na cestách, naprosto bez kompromisů,” popisuje Vladimír Záhorec z Karavan Centra Morava.
Integrál Mobilvetta-TeknoLine patří k nejprodávanějším v tomto segmentu
Proč si pořídit integrál
1. Konstrukce zajišťující velkorysý prostor
Důvod, proč jsou integrované obytné vozy tak nadupané, spočítá v jejich konstrukci. Zatímco u nejpopulárnějších polointegrovaných aut posílá výrobce podvozek osazený kabinou, stavitelé obytných aut pak pokračují tam, kde končí přední dveře, u “integráčů” přijíždí jen chassis: podvozek osazený motorem.
Řečeno moderním jazykem automobilového průmyslu, je to podvozková platforma. Kdybychom hledali paralelu při stavbě domu, tak do výrobního závodu dorazí od podvozkářů čistá základová deska. Designéři a konstruktéři se tak mohou rozmáchnout.
Integrály nabízí díky unikátí konstrukci opravdu velkorysý prostor (Mobilvetta-TeknoLine)
2. Bezpečnost a pevnost
“Integrované vozy jsou technicky velkou výzvou. Jejich stavba je velmi náročná z hlediska bezpečnosti a pevnosti nástavby. Výrobci mohou těmto modelům vtisknout svou unikátní tvář, která pak prezentuje celou značku,” popisuje Jan Bordovský z CamperLife a dodává: “Integrované vozy se dnes již konstruují kompletně bez použití dřeva. Ti nejlepší výrobci již dokonce nepoužívají ani vruty a šrouby a spoléhají čistě na moderní lepidla, například u celé přední masky.”
3. Tepelná izolace
Díky tomu, že výrobci staví i přední část kolem místa řidiče a spolujezdce, bývají integrované obytné vozy mnohem lépe tepelně izolované. I přední část obytného prostoru obklopují materiály navržené primárně k tepelné izolaci. Naopak klasická dodávková kabina představuje tepelný most. V jistém pohledu je integrované obytné auto svou konstrukcí blíž k obytnému domu než k obytnému autu.
Velkorysé lůžko si díky tepelné izolaci užijete v jakémkoliv ročním období (Mobilvetta-TeknoLine)
4. Dvojitá podlaha pro zimní kempování
Tradičním konstrukčním řešením u integrovaných obytňáků bývá dvojitá podlaha. “Mezipatro” bývá vytápěno. Nejenže nabízí dodatečné úložné prostory, třeba pro dlouhé lyže, ale také slouží prostor pro umístění nádrží na čistou i odpadní vodu v temperovaném prostředí. Při zimním kempování odpadají starosti se zamrzáním. Pro aktivní karavanisty, kteří vyrážejí na cesty i zimních měsících, je to výrazný bonus.
Tradičním konstrukčním řešením u integrovaných obytňáků bývá dvojitá podlaha
Kdo nejvíce ocení integrál
“Obecně doporučujeme integrované vozy zájemcům o celoroční využití. V zimním období lidé ocení větší prostor, neboť tam tráví více času a také potřebují více věcí, od oblečení až po lyžařské vybavení,” říká Vladimír Záhorec s Karavan Centra Morava. Podle něj jsou typickým zákazníkem pro integrované vozy vícečlenné rodiny, které chtějí mít komfort a pohodlí na cestách.
Typickým majitelem integrálů jsou vícečlenné rodiny, které chtějí mít komfort a pohodlí na cestách
“Starší lidé volí spíše menší polointegrované vozy,” dodává Záhorec s tím, že v kroměřížské firmě v tomto segmentu k nejprodávanějším modelům patří italská Mobilvetta TEKNO – LINE.
Jak se prodávají integorvané obytné vozy
Podíl integrálů na evropském karavanovém trhu dlouhodobě klesá. Zatímco před dvaceti lety představovaly celou čtvrtinu trhu, aktuálně tvoří tyto modely zhruba 15 % všech registrovaných obytný vozidel v Evropě. Vyjádřeno v absolutních číslech: ze zhruba 240 tisíc registrovaných obytných vozidel v celé Evropě za rok 2022 připadlo na integrované modely asi 20 tisíc kusů. Byznysově je to ale jiná písnička.
“Prodeje integrovaných obytných vozů například letos vytváří obrat okolo 1,5 miliardy eur, což je stejně jako prodeje všech obytných přívěsů (karavanů) dohromady a jejich význam z hlediska obratu postupně roste, takže je to pro výrobce i ekonomicky důležitý segment,” vysvětluje Jan Bordovský z CamperLife.
Integrály jsou tradiční ozdobou všech karavanistických veletrhů
Proč si tedy pořídit polointegrál a pro koho se hodí?
Výhody
velký vnitřní prostor
objemné úložné prostory
tepelná izolace obytné části
počet míst na palubě
Nevýhody
vyšší cena
vyšší cena při opravách (třeba atypické čelní sklo)
doložnost v kategorii do 3,5 tuny
rozměry nástavby
TIP Váháte, zda si pořídit vestavbu, integrál či polointegrál nebo alkovnu? Podívejte se i na články o obytných vestavbách do dodávek, o polointegrovaných vozech a také o alkovnách , kde vždy najdete řadu užitečných informací, které vám při výběru obytného auta pomohou. Zajímavou altenativou ale může být i cenově dostupný střešní stan.
Autor spolu se svou ženou Anetou, malým synkem Adamem, dcerkou Anežkou a psem Bondem vyráží pravidelně na delší cesty světem v obytné dodávce. Na svých cestách spoléhají na pojištění Vansafe. Jejich zážitky a projekt Adamova velká cesta můžete sledovat na facebooku a na Instagramu.
Zajímají vás i další články o cestování a karavaningu? Pokračujte na náš blog. Nebo mrkněte rovnou i na článek o unikátním pojištění, které opravdu kryje rizika karavaningu.