Při cestě na sever po nekonečné rovné dálnici s omezením rychlosti často na pouhých 80 km/hod má totiž posádka na hledění z vozu skutečně dost času. Co nás na cestách po Švédsku nejvíc překvapilo?
Co se stane, když se z obrovského náklaďáku vysype trochu převážené zeminy na silnici? Vyskočí z něj asi dvacetiletá blonďatá kráska, poklidí, vyšplhá zpět do kabiny a po úzké okresce pokračuje dál. My zavřeme tu dokořán otevřenou pusu a jedeme tedy taky.
Že švédské ženy řídí dobře a snad vše, co jede, jsme pochopili rychle. Sedí za volantem kamionů, stavebních strojů, popelářských vozů. A samozřejmě obytňáků. Pokud proti vám jede klasický velký obytný vůz, řídí paní a pán sedí na místě spolujezdce, můžete si vsadit, že bude mít místní značku.
No opravdu, nejedná se o překlep. Téměř desetinu Švédska tvoří vodní plocha, a tak tu prakticky všude máte na dosah možnost vykoupat se, až už v jezeře či moři. A místní tuto možnost hojně využívají. Obléknou si plavky a přes ně bílý župan, tak zářivě bílý, že plní rovnou funkci bezpečnostní odrazky. A na kole se dojedou vykoupat. Cestou zpět jim ve tváři hraje úsměv, který chladná voda umí tak krásně vykouzlit.
Téměř desetinu Švédska tvoří vodní plocha, a tak je koupání běžným programem
Jezdí tu ohromující množství veteránů, zejména takzvaných "Amerik" v naprosto výstavním stavu. A s blížícím se víkendem jejich počet vzrůstá. Kulminuje pak v neděli, kdy je zjevně spojen s partnerským výletem. Za volantem sedí obvykle pán ve středním až vyšším věku, jehož výraz by v obrázkové encyklopedii mohl znázorňovat heslo "spokojenost". A - promiňte mi tu nekorektnost - pokud je v autě náhodou sám, tak rovnou "blaženost".
Veterány potkáte všude, Švédové prostě milují stará auta
Jedním směrem na čerpací stanici vjedete, natankujete, druhým směrem vyjedete. Jak jinak, ne? Tady se ale najíždí kudykoliv (doslova) a tak se často ocitnete v houfu aut, každý jiným směrem, někdy tak nepochopitelně, že v Česku už by se nadávalo a na Balkáně troubilo. Tady jsou ale všichni v klidu. Tak jsme taky.
Na jihu země je zaznamenáte jen občas. Cestou na sever přibývají. V Laponsku už bez nich nejezdí takřka nikdo. Velká přídavná kulatá světla, dvě, nebo lépe tři, připevněná na předním nárazníku. Vzhledem k jasné souvislosti s výskytem výstražných značek "Pozor losi!", jsme si jejich funkci snadno domysleli.
Kulaté "lampy" na nárazníku brání srážce s losem
A místní nám potvrdili, že jejich ostré světlo je losům nepříjemné a nevlezou potom tak snadno pod kola. I tak zde ročně zahyne na silnicích kolem 5 000 těchto nádherných obrovských zvířat. Srážka s nimi je postrachem každého řidiče, tohle dvoumetrové zvíře může vážit i přes 400 kilo!
Tohle nádherné zvíře váží až 400 kilo
Zatímco když jsme v Berouně přijeli obytňákem na náměstí, většina lidí se po nás otáčela, ve Švédsku si lidé tak maximálně zívnou. Tolik obytných aut a přívěsů jako tady jsme opravdu jinde nepotkali. V provozu, na parkovištích v obytných čtvrtích, i na pozemcích rodinných domů. Není se čemu divit. Švédové tráví čas venku, jak jen to jde, a cesta z jihu na sever trvá téměř 24 hodin nepřetržité jízdy. Obytné auto tak využívají častěji než jen jednou, dvakrát ročně na dovolenou.
A kdo ho nemá, vozí alespoň v kufru auta srolovaný molitan na přespání. Tento způsob kempování se může zdát poněkud zvláštní, ale narazili jsme na něj také mnohokrát. Lidé přijedou k jezeru nebo moři, vykoupou se, posedí, na sklopené sedačky roztáhnou matraci a vlezou si na kutě. A nenechte se mýlit, není to kratochvíle výhradně pro mladé, potkali jsme i páry kolem šedesátky. Každopádně, pokud by vám někdo tvrdil, že z malé kompaktní Tesly nemůže být auto na spaní, pošlete ho do Skandinávie.
Švédský kamion a obytka dva v jednom
A ty Tesly. V Česku jsou zatím stále nepřehlédnutelnou výjimkou. Ve Švédsku už je ale téměř nestíháte počítat, a v Norsku by se vám při takovém pokusu udělalo za jízdy akorát tak špatně. Tyhle dvě skandinávské země výrazně podporují nákup hybridních aut a elektromobilů, a že úspěšně, je vidět v každodenním provozu. Švédské vládní dotace vytáhly podíl těchto aut na třetinu, v Norsku potom osvobození od placení (jinak velmi vysoké) daně dokonce na 82 %, čímž se v roce 2020 stalo první zemí na světě, kde se nejvíce prodávaly elektromobily.
Přináší to s sebou jeden nečekaný chyták pro cyklisty nebo chodce. Tahle "čistá" vozidla totiž za jízdy nevydávají hluk. Zjeví se vám naprosto nečekaně za zády, a je proto třeba mnohem větší obezřetnosti na obou stranách. Zde poznamenávám, že ohleduplní skandinávští řidiči by mohli (nejen) ty české učit. Návrat do domácího provozu je skutečný silničně-civilizační šok.
Často tu řidič dojede velmi pomalu jedoucí auto s trojúhelníkem vzadu. Poprvé jsme ho pokládali za porouchaný vrak a přemýšleli jsme jen, jak jej předjet. Podesáté už nám to začalo být malinko podezřelé. Skutečnost je taková, že se jedná o mladé řidiče od 16 let, kteří jsou v takzvaném soukromém výcviku pro získání řidičského průkazu.
Ten může probíhat v běžném provozu, s nemilosrdným omezením rychlosti a se zaručením dospělého, který splňuje určené podmínky. To, že se tito teenageři snaží ostatním účastníkům provozu příliš nepřekážet a jezdí velmi spořádaně, bude zřejmě kombinací skandinávského smyslu pro společenskou zodpovědnost a hrozby běsnícího otce nebo matky jako jejich školitele. Promyšlené, že?
Los je opravdovým králem Skandinávie a největším lákadlem
Autorka spolu se svým mužem Tomášem, malým synkem Adamem a psem Bondem vyráží pravidelně na delší cesty světem v obytné dodávce. Jejich zážitky a projekt Adamova velká cesta můžete sledovat na facebooku a na Instagramu.
Zajímají vás i další články o cestování a karavaningu? Pokračujte na náš blog.
Chystáte se také obytným autem do Švédska? Kromě pojištění kauce nezapomeňte na cestovní pojištění a pojištění storna, které vás ochrání i v případě nemoci nebo karantény. Doporučujeme i připojištění asistence Bezstarostní jízda.
Spočítat pojištění