Proč jsme si vyzkoušeli polointegrál, i když máme vestavbu?
Poslední dovolená před porodem Juniora. Vyrážíme směr Balkán, což je naše oblíbená destinace. Ač jsme zapálení dodávkáři a papírově jsou na palubě dva dospělí a jeden malý francouzský buldoček, tentokrát cestujeme velkou “krabicí”: Bürstner Ixeo Time it 726 G. Chceme co největší pohodlí, dostatek prostoru nejen v obytné části, ale také v koupelně. Jde i o pohodlné spaní pro těhotnou navigátorku.
V garáži parkujeme skládací kajak a vyrážíme směr jarní Slovinsko. Není to na žádné závodění: auto má přes 7 metrů délky. Vůz na podvozku Fiat Ducato pohání dieselový motor o obsahu 2,3 litru s výkonem 109 kW spojený šestistupňovou manuální převodovkou. Na dálnicích se ukazuje, že udržovat cestovní rychlost kolem 100 km/h mu nečiní žádný problém. Stejně jako předjíždět kamiony. Na „přeletovou” stovku v hodině stačí udržovat ručičku otáčkoměru kolem hodnoty 2 500 otáček za minutu.
Bürstner Ixeo Time it 726 G – na cestě do Slovinska
Jedno specifikum řízení “plnotučného polointegrálu” se ukázalo ve slovinských horských městečkách. Kvůli širšímu „zadku” obytného vozu má zadní náprava větší rozchod než přední. Tedy vzdálenost mezi koly vzadu je větší než vpředu. Rozhodně tedy není dobrý nápad řezat zatáčky lemované obrubníky. Následuje spravedlivý trest v podobě nepříjemného drcnutí, když vnitřní zadní kolo narazí na beton. Na to by měli myslet všichni, kteří za volant sedají. Naopak šofér nemusí s obavami vyhlížet každý podjezd. Výška bývá do 3 metrů, kdežto alkovny přesahují třímetrovou hranici.
Proč si pořídit polointegrál
1. Zlepšovák zvaný spouštěcí lůžko
Svoje výhody polointegrované auto naplno ukáže při kempování. Pro deset dní trvající cestu vedoucí přes Rakousko, Slovinsko a Chorvatsko jsme v nákladním prostoru vezli plnohodnotnou rezervu, věci na venkovní posezení včetně grilu, skládací kajak a „pádlovací“ věci. Každý vodák ví, že je to kupa krámů. Přesto garáž působila neustále poloprázdným dojmem.
Stejný pocit “rozlehlosti” nabízí i obytná paluba. V kuchyni bývá standardem tří plotýnkový vařič a dostatek pracovní plochy. To samé se dá říct i o sedací soustavě. Pro dva luxus, pro čtyřčlennou rodinu víc než dostačující. Spaní pro děti přitom zajišťovala spouštěcí postel právě nad sedací soupravou.
Zlepšovák zvaný spouštěcí lůžko zajistí dostatečný prostor i pro 4člennou rodinu
“Největší nástup polointegrovaných automobilů přišel, když německý výrobce Bürstner do těchto modelů jako první umístil přední spouštěcí lůžko, používané do té doby jen ve velkých integrovaných vozech. O pár let později už podobně řešená auta měli v nabídce všichni velcí výrobci,” vysvětluje Jan Bordovský ze specializovaného serveru CamperLIFE.cz.
“Díky spouštěcímu lůžku se najednou polointegrovaná auta stala dostatečně prostornými i pro čtyřčlenné rodiny, které dosud musely volit buď drahé integrované modely, nebo častěji alkovny, avšak se všemi jejich neduhy. Tedy s vyšší spotřebou a horšími jízdními vlastnostmi, které způsobuje především jejich výška,” dodal Bordovský.
Laika Kreos má pod obytnou částí dvojitou podlahu s uložnými prostory, které jsou vytápěné a drží teplo v celé nástavbě (foto: Karavan Centrum Morava)
2. Pět cestujících na palubě
Polointegrovaný vůz si zvolila i Jana Lenková, manažerka české značky oblečení Bushman, která má tři děti.
“Oproti alkovně nám více vyhovovalo celkové rozmístění prvků ve voze. V alkovně nebyla přední otočná sedadla a při zastavení tak zůstával přední prostor nevyužitý. Navíc si pátý člověk neměl kam sednout ke stolu, třeba při hraní karet,” vysvětluje Jana.
“Druhým hlavním faktorem pro pětičlennou rodinu byla tři lůžka ve směru jízdy – to velké zadní letiště je úžasné! Dále bylo klíčové vykrojení kuchyňky do tvaru L. U alkovny byla kuchyňka orientovaná podélně a při vaření nikdo další neprošel do zadní části vozu,” dodává sportovně založená žena.
Polointegrál spojuje výhody vestavby-dodávky a nástavby-alkovny
Campers Club a Bushman
Česká oděvní značka Bushman se od roku 1997 zaměřuje na outdoorové a volnočasové oblečení a vybavení. Při jeho výrobě sází téměř výhradně na přírodní materiály, jako jsou bavlna, vlna, len, bambus či kůže. Bushman je partnerem Vansafe Campers Clubu.
Rodina obytňák využívá průměrně jednou měsíčně, během zimních víkendů míří české a moravské hory za lyžováním, v létě si vybírají většinou místa s cyklotraily. Co se týká cest do zahraničí, rodina nejdále kempovala na pobřeží Francie a také na Sardinii.
“Máme nestandardní „složení“ dětské posádky – 16, 14 a 5 let, takže odpoledne si teenageři rádi zalezou dozadu do kutlochu a chatují na mobilech, zatímco my bavíme malou odděleně. Navečer naopak malou odstraníme dozadu a ve čtyřech trávíme „dospělácký večer“, popisuje palubní rutinu Jana Lenková.
3. Sezení proti sobě a zužování
Že jsou polointegrované vozy nejrozumnějším kompromisem při balancovaní mezi vnitřním prostorem, cenou a jízdními vlastnostmi je přesvědčen i Vladimír Záhorec z Karavan Centra Morava v Kroměříži.
“Klasické polointegované vozy pořád vedou v prodejích. Navíc někteří výrobci, například Laika nebo Etrusco, nabízí i jejich menší variantu s šířkou pouze 2,17 metru šířka, výškou 2,7 metru a délkou kolem šesti metrů. Rozměrově se tyto obytňáky blíží k vestavbám, přitom přicházejí s větším užitným prostorem a komfortem,” popisuje Záhorec. Podle něj na popularitě v posledních sezónách nabralo řešení interiéru, kde je sezení s lavicemi proti sobě.
Laika Kreos 5009, která měla tuzemskou výstavný premiéru na pražském veletrhu For Caravan 2023
“Je to velmi praktické. Některé značky, například Mobilvetta již nabízí pouze sezení „face to face“. Hlavní výhodou je větší prostor pro posezení, zejména za horšího počasí to lidé ocení. Nevýhodou je pak nutnost úpravy sezení před cestou, ale to je jen jeden úkon navíc, není to tak časté a jízda je pak komfortní. Další nevýhodou je pak omezení na pouze cestující, páté místo nelze instalovat,” dodává Záhorec.
I v segmentu polointegrovaných vozů, byť jsou první volbou pro rodiny s dětmi, se dají najít luxusní modely. Příkladem může být Laika Kreos 5009, která měla tuzemskou výstavný premiéru na pražském veletrhu For Caravan 2023.
Ve voze s délkou téměř 8 metrů designéři vytvořili dvě vinotéky. V kuchyni je myčka na nádobí, mikrovlnka i trouba na pečení. Laika Kreos však váží více než 3,5 tuny a její cenovka v korunách začíná 4 a za ní následuje dalších šest čísel.
Laika Kreos má v garáži mimo jiné i dvě speciální police s držáky na víno
Proč si tedy pořídit polointegrál a pro koho se hodí?
Výhody
velký vnitřní prostor
objemné úložné prostory
tepelná izolace obytné části
počet míst na palubě (až 5)
lepší jízdní vlastnosti a menší spotřeba než u alkovny
Nevýhody
horší tepelná izolace řidičské kabiny
doložnost v kategorii do 3,5 tuny
rozměry nástavby
horší manévrovatelnost než u vestavby
TIP Váháte, zda si pořídit vestavbu, polointegrál nebo alkovnu? Podívejte se i na článek Obytné vestavby do dodávek. Proč jsou tak populární a pro koho se hodí, kde najdete řadu užitečných informací, které vám při výběru obytného auta pomohou.
Polointegrál byl pro nás dva opravdu velkorysý, ale pohodlně se vejde i pětičlenná rodina
Autor spolu se svou ženou Anetou, malým synkem Adamem, dcerkou Anežkou a psem Bondem vyráží pravidelně na delší cesty světem v obytné dodávce. Na svých cestách spoléhají na pojištění Vansafe. Jejich zážitky a projekt Adamova velká cesta můžete sledovat na facebooku a na Instagramu.
Zajímají vás i další články o cestování a karavaningu? Pokračujte na náš blog. Nebo mrkněte rovnou i na článek o unikátním pojištění, které opravdu kryje rizika karavaningu.