„Tamtudy raději nejezděte. Pracovaly tam těžké harvestory, je to úplně rozryté,“ říká lesní dělník na cestě vedoucí přes hřeben Bílých Karpat. Motorové pily se tady nezastaví. Jeden smrk za druhým jde k zemi. Mladé stromy, staré sotva třicet let, nezvládly nápor kůrovce. Každou hodinu se na nových pasekách otáčí lesní traktory. Obtěžkané několika kmeny se pak stroje kymácejí přes kořeny a pařezy vykáceného území k lesní cestě a mizí k provizornímu skladu dřeva.
Nezpevněná svážnice, kde dešťová voda vymlela hluboké rýhy cik cak jízdní dráhou, podle toho vypadá. Výmoly, kameny, větve, hluboké louže. Pořád dokola. Na konci je to nejhorší. Jedna jáma plná hnědé tekutiny střídá druhou. Jsou rozeseté na střídačku po cestě, která navíc stoupá. Hlína pod starými listnáči je vlhká. Vyhnout se není kudy.
Mitsubishi L200 Rock Proof na výpravě po stopách letecké bitvy na Bílými Karpaty (foto: Tomáš Málek)
Jaký je první dojem cestování se střešním stanem, když máte vestavbu?
Jsme na palubě pick-upu Mitsubishi L200 Rock Proof, píše se rok 2019 a přejíždíme hraniční hřeben mezi Českem a Slovenskem a musíme se dostat dál. Motor pod plynem trochu víc zahučí, auto se vlní, jak kola prozkoumávají dno výmolů po harvestorech. Jenže uzávěrky diferenciálů na obou nápravách a také uzávěrka na mezinápravovém diferenciálu spolu s redukcí dělají svoje.
Mitsubishi v tomhle okamžiku funguje jako traktor kombinovaný s lunárním vozítkem. Houpe se ze strany na stranu, ale postupuje lesní cestou stále dál. Z místa řidiče se nezdá, že by L200 byť na malý okamžik ztratilo trakci. Nezdá se, že by se jen přiblížilo na dohled k hranici svých možností v terénu. Po hodině jízdy se dostáváme na místo určení - na kopaničářskou samotu, kde budeme pár dní tábořit.
Některé střešní stany nabízí i velkorysý prostor na spaní
Ubytování nám poskytne střešní stan, kuchyň je v obytné vestavbě na ložné ploše pick-upu. V ní ještě zbyla spousta místa na kempovací vybavení v podobě židliček a stolu a také na pořádnou bednu s nářadím. Zbytek nákladního prostoru okupují naše osobní věci včetně dětského kočárku pro Juniora. Čeká nás parádních pár dní doslova na samotě v lese.
Se střešními stany se v posledních letech doslova roztrhl pytel. Před léty bývaly k spatření tak akorát na střechách pravověrných off-roadů. Dnes je potkáte na osobních autech, dodávkách i na střechách expedičních kamionů.
Jaké jsou jejich výhody?
Střešní stan je - pokud pomineme domácí vkládací vestavbu - nejdostupnější způsob, jak z obyčejného auta udělat domov na kolech. Uveze jej Škoda Fabia i nabušená Toyota Land Cruiser. V tuzemsku podle nejmenovaného srovnávače cen začínají jejich cenovky na necelých 40 tisících korunách. Za renomované značky zaplatíte samozřejmě více.
Proč střešní stany milují offroadisté, je jasné. Nabízejí možnost rozbít tábor prakticky kdekoliv a přitom terénní schopnosti jejich aut zůstávají zachovány. Pro pravověrný off-road či pick-up pár desítek kilogramů váhy střešního stanu nepředstavuje žádnou zátěž. Navíc výšku vozidla zvyšují maximálně o desítky centimetrů.
U malých dodávek zvyšují spací kapacitu tak, že v autě a jeho střeše může kempovat tradiční tuzemská rodina ve formátu 2 dospělí a 2 děti + pes.
Přečtěte si i náš článek, jak jsme přistavěli patro na dodávku a zvýšili počet míst na spaní.
Weinsberg CaraBus 630 ME se zvedací střechou, díky které se počet plnohodnotných míst na spaní stoupl na 4 (foto: Tomáš Málek)
Majitelé osobních aut ocení, že před spaním nemusí pokaždé přestěhovat všechny věci ze zavazadlového prostoru a ze zadních sedadel, aby si mohli rozestlat.
Navíc na zimu, po skončení sezony, můžete střešní stan sundat a uložit do garáže...
A jaké jsou nevýhody střešních stanů?
Obecně platí, že jakýkoliv hrb na střeše zvyšuje spotřebu paliva. Motor prostě musí vyvinout větší výkon, aby auto prorval vzduchem. Takže se střešním stanem se cestování trochu prodraží.
Druhou nevýhodou mají střešní stany společnou s minikaravany. Spíte sice uvnitř, v suchu a v pohodlí, ale veškerý život se odehrává kolem auta. To je velká pohoda v létě a za dobrého počasí, ale listopadové kempování s malým dítětem si ve střešním stanu nedovedu představit. I když se ke střešnímu stanu dá dnes pořídit nezávislé topení. Bufík, který do interiéru fouká teplý vzduch, cestovatele neochrání před nutností přístřešek opustit a připravit si třeba čaj k snídani pod širým nebem.
Naše zkušenost ze dvou cest s takto vybaveným autem (2019 a 2020) ukazuje, že každý den na jeho uživatele čeká rutina: večer vynosit nahoru všechny spací propriety a ráno je zase sestěhovat dolů. Za mě trochu otravná záležitost.
Nicméně abychom nekončili negativně, děti tuhle cestovatelskou vychytávku milují. Kvůli žebříku a kvůli exotickému spaní s výhledem. A příklad slovenské cestovatelské rodiny, která na Toyotu Hilux usadila hned dva střešní stany a vyrazila letos v létě do Íránu, ukazuje, že s takto osazené auto otevírá cestu k nevšedním zážitkům (jejich facebook najdete ZDE).
Overland Film Fest 2023 - expediční Toyota Hilux slovenské rodiny, která letos navštívila Irák, Írán či Gruzii (foto: Tomáš Málek)
Proč si tedy pořídit střešní stan a pro koho se hodí?
Výhody
cenově dostupné (ceny v tuzemsku začínají na 40 000 Kč)
jsou lehké
mají nízký vliv na jízdní výkony vozu (třeba v porovnání s karavanem)
je to nejsnadnější cesta k “obytnému” autu
Nevýhody
zvyšují spotřebu paliva
celoroční použití je nekomfortní
žijete kolem auta
rutina při rozbalování a skládání
TIP Váháte, zda si pořídit střešní stan nebo raději vestavbu, integrál, polointegrál či alkovnu? Podívejte se i na článek Obytné vestavby do dodávek nebo na článek Integrované obytné vozy. Přečíst si můžete i text o polointegrovaných vozech nebo o alkovnách, kde vždy najdete řadu užitečných a detailních informací, které vám při výběru domova na kolech pomohou.
Autor spolu se svou ženou Anetou, malým synkem Adamem, dcerkou Anežkou a psem Bondem vyráží pravidelně na delší cesty světem v obytné dodávce. Na svých cestách spoléhají na pojištění Vansafe. Jejich zážitky a projekt Adamova velká cesta můžete sledovat na facebooku a na Instagramu.
Zajímají vás i další články o cestování a karavaningu? Pokračujte na náš blog. Nebo mrkněte rovnou i na článek o unikátním pojištění, které opravdu kryje rizika karavaningu.